Czech New Energies Rallye ovládly zahraniční posádky
10.6.2019Souběžně s 47. Rallye Český Krumlov se na jihu Čech uskutečnil osmý ročník Czech New Energies Rallye. Sportovní podnik určený pro elektromobily, hybridy, vozidla poháněná CNG, LPG či jiným alternativním palivem byl stejně jako v minulých letech součástí mezinárodního seriálu FIA Electric and New Energy Championship.
Při rallye pravidelnosti o vítězi nerozhoduje maximální rychlost ani technika průjezdu zatáčkami. Pořadí určuje precizní dodržování pořadatelem stanovené průměrné rychlosti. Letos poprvé navíc byly posádky hodnoceny podle regulí Mezinárodní automobilové federace také na základě spotřebované energie.
Czech New Energies Rallye byla druhým podnikem třináctidílného světového poháru elektromobilů. O body se jede kromě České republiky ještě v Řecku, Švýcarsku, Portugalsku, Francii, Kanadě, Polsku, Slovinsku, Španělsku, Monaku a na Islandu. Prestiž a náročnost jednotlivých podniků je navíc od letošního roku určena koeficientem. „Od začátku jsme usilovali o co nejvyšší možný, a tak jsme pro účastníky připravili obtížnou třídenní soutěž s itinerářem o celkové délce kolem 620 kilometrů, z toho více než třetina patří měřeným testům,“ odhaloval plány před soutěží organizátor českokrumlovské rallye Pavel Kacerovský.
Během soutěže však kvůli neoprávněným protestům italských posádek, které špatně hospodařily s energií v bateriích svých elektromobilů, rozhodli sportovní komisaři o zkrácení závěrečné sobotní etapy, byť pouze o 23 kilometrů. „Snažili jsme se proti tomu bojovat a jejich rozhodnutí ještě zvrátit, bohužel marně. Optikou klasické rallye je to asi stejný případ, jako kdyby Kopecký zavolal před poslední rychlostní zkouškou sportovním komisařům, že má málo benzinu a musí dojít k jejímu zrušení, aby mu náhodou někde cestou nedošel a soutěž by místo něj vyhrál Pech…,“ popisoval sporný moment Pavel Kacerovský a pokračoval: „Jak se později ukázalo, nakonec by zvládli nezkrácenou trasu třetí etapy při dostatečném dobíjení v úvodu soutěže a dodržování zásad úsporné jízdy ujet úplně všichni. Chybné rozhodnutí sportovních komisařů už ale zpátky vzít nešlo. Czech New Energies Rallye utrpěla na své kvalitě a následná mediální smršť uškodila nejen některým posádkám, zúčastněným značkám, ale hlavně nám a našim partnerům.“
ČTĚTE TAKÉ: Nesmyslné zkrácení trasy proti vůli pořadatele soutěži uškodilo
Celkem se na start u Střední průmyslové školy strojní a stavební v Táboře a moderního technologického centra firmy Kreisel Electric u rakouského příhraničního města Rainbach im Mühlkreis postavilo ve čtvrtek odpoledne 37 aut – 21 elektromobilů, tři hybridy, dva plug-in hybridy, deset vozů poháněných stlačeným zemním plynem CNG a jeden na LPG. Bohaté zkušenosti s regularity rally zúročil a svůj triumf z roku 2017 obhájil polský jezdec žijící v Paříži Artur Prusak, kterého navigoval Francouz Thierry Benchetrit. Druhou příčku obsadila italská dvojice Guido Guerrini – Emanuele Calchetti a bronz získali jejich krajané Walter „Fuzzy“ Kofler a Franco Gaioni. Trio zahraničních posádek se představilo s vozy Audi e-tron.
Cizincům se dařilo také v hodnocení spotřeby. Pohár za vítězství si z Českého Krumlova odvezl Francouz Alexandre Stricher, absolutní vítěz loňské eRallye Monte-Carlo. Se spolujezdcem Jeanem-Charlesem Huvellem zareagovali na technický problém s tripmasterem v páteční etapě a ve zbytku rallye podřídili svou jízdu co nejmenší spotřebě vozu Hyundai Ioniq Electric, když jim na hodnocenou část stačilo pouhých 33,1 kWh elektřiny. Korejské elektromobily obsadily také další medailové příčky v rámci FIA E-Rally Energy Consumption Cupu, když Ioniq doplnily na stupních vítězů dva modely Kona s tuzemskými novinářskými posádkami. V České trofeji dominovali manželé Michal a Kristýna Žďárských s plynovou novinkou španělské automobilky SEAT Leon ST, když dokázali pokořit obhájce loňského prvenství Petra Pavláta a Tomáše Brzka (Volkswagen e-Golf), kteří budou v polovině července pořádat při Rally Bohemia další díl seriálu „elektrických“ rallye.
Foto: Jaroslav Červ a Petr Skřivánek